Amelias kamp mot co-infeksjoner etter Borreliose

Amelias kamp mot co-infeksjoner etter Borreliose
Litt oppdatering på en iskald januarsøndag.

Det har vært lite fremgang de siste månedene, vinteren har alltid vært tung for Amelia etter at hun ble syk. Hun blir mere sliten og plages mer med smerter i kroppen på vinterhalvåret. 

I september fikk hun en lei lungebetennelse som utviklet seg til bihulebetennelse og endte med halsbetennelse. Immunsystemet strever med å holde infeksjonene nede. Planen var å reise til Gdansk igjen til St.Lukes clinic i fjor høst, men siden hun ble så syk så har vi utsatt dette. 

Amelia blir nå fulgt opp av en naturmedisiner i Skien. Hun er utdannet lege i USA, men på grunn av merkelige lover så kan hun ikke praktisere som lege i Norge. Hun er spesialist på immunologi, så når hun mener Amelias immunsystem er for svakt til å sette igang med krevende behandling igjen, så lytter vi til det og derfor har vi utsatt SOT-behandlingen. Jeg forklarer denne behandlingen i denne artikkelen. 

Vi skal nå igang med nok en ny behandling som er i kategorien frekvensbehandling. Det heter Frequenzy specific microcurrent. Jeg vet lite om det ennå, men har full tillit til denne natur-legen som vil prøve dette ut. Det finnes en del skrevet informasjon om dette, men dessverre ikke mye forskning. Sånn er det med det meste som er alternativt....ingen legemiddelfirma som tjener penger på at dette faktisk fungerer og dermed ingen til å betale for kostbar forskning! Det blir spennende å se om Amelia får effekt av dette. 

Vi har også selv gått til anskaffelse av en dings, en frekvens-blåser. Jeg vet det virker søkt....men det er sååååå himla mange som forteller at de har effekt av denne på så mange forskjellige plager, så det skader ikke å gjøre et forsøk. Den kostet ikke så fryktelig mye, og så lenge Amelia er villig til å prøve, så er vi villige til å betale!

Vi har også blitt kontaktet av flere som ønsker å få hjelp til å både få tatt de blodprøvene som trengs for å finne ut om man har co-infeksjoner etter borreliose, og som ønsker informasjon om hva som tilbys i Gdansk og hva vi har prøvd. Derfor fortsetter jeg å blogge om dette, da det også kan hjelpe andre som sliter med å få hjelp i helsevesenet for sin sykdom i forbindelse med borreliose. 

Etter at distriktsavisene TA og Varden skrev artikler om Amelia har jeg blitt kontaktet av sykepleier som jobber ved en klinikk i Bergen der de har utført behandlinger på flere med borreliose og co-infeksjoner etter borreliose med forskjellige apparater og utstyr som er alternative til det som vanligvis tilbys. Jeg kommer til å undersøke dette nærmere i løpet av våren. Navnet på den klinikken er Health Optimizing Bergen. Jeg tror de bruker noe av det samme utstyret som Amelia skal få behandling med i Skien hos denne naturlegen vi har kontakt med.

Jeg har også blitt kontaktet av en Biopat som vil gi Amelia tre gratis behandlinger med sitt system, vi må bare vente på snøfrie veier....det er langt å kjøre på tvers av landet midt på vinteren. 

Jeg er så himla takknemlig for alle som støtter oss, både med gode ønsker, bønner, tilbud om behandlinger og også de som får hjelp av at vi deler den kunnskapen vi tilegner oss i denne prosessen. Del gjerne videre!

Del gjerne videre denne linken til spleisen vi startet for å finansiere behandling videre. Samtidig øker du fokuset på denne grusomme sykdommen som rammer titusener hvert eneste år!

Så det er en del som skjer. 

Amelia tok pause fra Buhners protocol midt i desember, men skal starte opp igjen nå i januar er planen. Fra mitt ståsted så ser hun dårligere ut nå enn da hun tok disse urtetinkturene daglig, men for henne så tror jeg det er vanskelig å skille når formen er såpass dårlig som den er nå. Det blir litt sånn hva er forskjellen på sliten og sliten....

Dersom du kjenner noen som har ressurser vi trenger eller kunne trenge informasjonen jeg deler, så del gjerne denne blogposten videre.

Har du helseproblemer som ME, fibromyalgi eller andre diagnoser du ikke vet hvorfor du har fått?
Visste du at 8 av 10 med disse diagnosene viser seg å ha borreliosebakterier i kroppen når de blir testet med de rette verktøyene?

Jeg kan hjelpe deg med å få tatt de prøvene du trenger for å finne ut om det er borreliose eller co-infeksjoner etter borreliose som er årsaken til de problemene du har. Kontakt meg for mer informasjon på post@dermafin.no

Vil du ha varsel neste gang jeg skriver en artikkel om Amelias behandling eller borreliose?

Hvis du allerede har fått beskjed trenger du ikke klikke på denne igjen.


Legg planer for mer grønt i kostholdet!

Legg planer for mer grønt i kostholdet!

Sett sammen din egen kostholdsplan for hele familien!

Å planlegge måltidene dine klokt er nøkkelen til ikke bare å holde seg fysisk og sunn, men også for å holde deg mentalt sterk og være i stand til å best mulig håndtere stress i hverdagen.  

Det er lurt å vite hvilke matvarer du bør unngå og hvilke som er best å spise når du føler deg bekymret og engstelig for å hjelpe deg med å få kontroll over følelsene og frykten.

Når du føler deg stresset, kan du bli fristet til å strekke deg etter klassisk "trøstemat" - vanligvis mat som er full av sukker, veldig stivelsesholdig eller fet.  Men selv om disse matvarene kan få deg til å føle deg bedre akkurat i øyeblikket, vil de faktisk få deg til å føle deg verre i det lange løp.

Å ha stressdempende snacks som friske bær, mørk sjokolade, yoghurt, valnøtter eller pistasjnøtter, eller til og med en fruktsmoothie med avokado og bladgrønt i kan hjelpe deg til å føle deg bedre på både kort og lang sikt når det kommer til stress.  



Når det gjelder å bekjempe og håndtere stress i det lange løp, er det viktig å sørge for at du for det meste spiser en diett som er sunn og balansert.

For å holde deg på sporet, er det en god idé å lage en måltidsplan for uken og planlegge fremover. På den måten kan du sikre at du har et godt utvalg av disse stressdempende matvarene på kjøkkenet ditt så du kan lage måltider og snacks når du føler for stress-spising.  Å sørge for at flertallet av måltidene dine inkluderer mat som magre proteiner og grønne bladgrønnsaker vil ikke bare få deg til å føle deg sunnere generelt, men kan også forbedre din mentale helse og stressnivå.
 
Et godt eksempel på en sunn, stressdempende meny kan være:

Frokost: Havregrøt med bær, eller en fruktsmoothie med avokado og bær.

Mellommåltid: Naturell yoghurt med frukt eller en håndfull pistasjnøtter. 

Lunsj: En fullkornspasta-salat fylt med mye bladgrønt.

Ettermiddags-snacks: Mørk sjokolade.
 
Middag: Kylling med grønnsaker.
 
Før sengetid: Kamillete


Du trenger selvfølgelig ikke holde deg til denne menyen – men den gir deg en god idé!  

Husk å ha god kontroll med mengdene når du spiser mat som nøtter, sjokolade, yoghurt eller avokado!  Som det sies, du er hva du spiser - så sørg for at du først og fremst spiser mat som er bra for din mentale helse.
 

Vi vet alle nå at vi bør spise minst fem porsjoner frukt og grønnsaker hver dag.  Men å vite og gjøre er to forskjellige ting, er det ikke?  Noen ganger er det bare ikke så lett å få det til! 

Vi blir stadig fristet til å finne på noe lettvint og å spise kjapp søppelmat. Hvis familien din er noe som min, vil de mye heller spise en pose chips eller en bolle med ris eller pasta istedet for å prøve et eple eller en tallerken med dampet brokkoli.  

Så vi må være kreative.  Her er noen ideer for å "snike" noen ekstra grønnsaker og frukt inn i familiens kosthold.

1. Start dagen med en frokostsmoothie.  Alt du trenger å gjøre er å ta litt frukt, mager yoghurt og isbiter i en blender. Du kan også bruke ferdige poser med frossen frukt.  Det kan også være lurt å ha oppi en skje med proteinpulver.  Bare bland i noen sekunder, og du har den perfekte frokosten klar til bruk.  Jeg liker å nippe til min i en termokopp på vei til jobb.  For å gjøre det enda mer attraktivt for barna dine, bruk litt frossen yoghurt eller en skje med iskrem i smoothien.  De vil ikke tro at du lar dem få is til frokost. Jeg bruker også å blande soul-frønæring i smoothien.

2. Tørket frukt er utmerket snack når som helst på dagen.  Legg noen små kartonger med rosiner i barnas matboks, evt noen babygulrøtter.  Du kan også bruke tørket frukt til havregryn og frokostblandinger om morgenen. Det er mange som elsker bananchips i frokostblandingen sine for eksempel.

3. Legg litt frukt eller grønt i matboksen, det blir som regel spist! Du kan legge oppi litt banan, skivede epler eller jordbærskiver sammen med peanøttsmørsmørbrød.  Topp en kalkunsandwich med salat, tomat, agurk og annet sunt de vil spise.  Du kan til og med lage et grønnsakssmørbrød  ved å kombinere flere forskjellige grønnsaker med litt majones og ost på brød.

4. Ha en salatbar til middag. Sett frem en rekke hakkede grønnsaker, litt ost og krutonger samt flere valg av salatdressing sammen med salaten og la alle lage sin egen perfekte salat.

5. La familien drikke frukt og grønnsakjuice.  Oppbevar et utvalg frukt- og grønnsaksjuicer i kjøleskapet og oppfordre alle til å drikke dem som snacks.  Vær kreativ.  Du kan starte "familiens cocktailtime" ved å helle oppi til alle et glass av favorittjuicen over is. Pynt gjerne med friske bær og bruk sugerør i metall for feststemning. 
 
6. Prøv dette til dessert:  Ha en liten skje med is eller frossen yoghurt i en bolle og topp den med mye fersk eller frossen frukt.

7. Tilby frukt og grønnsaker som snacks.  Du kan skjære epler i skiver og toppe dem med peanøttsmør eller ost.  Del ost i terninger og server med druer.  Kutt opp noen friske grønnsaker og server dem med en god avocadodipp.  Smør litt kremost eller peanøttsmør på innsiden av en stang selleri og strø rosiner på den (wow, frukt og grønnsaker i ett mellommåltid).

8. Prøv noen nye frukter og grønnsaker.  Velg noe eksotisk for å få familien nysgjerrig. Med litt flaks vil nysgjerrigheten overdøve skepsisen for å prøve noe nytt.  Du kan prøve artisjokker, papaya, mango, stjernefrukt eller noe annet du finner i fruktavdelingen på butikken.

9. Lag en gryte med grønnsakssuppe eller en gryterett med mere grønnsaker enn kjøtt! En gryte på bordet lager god stemning.

10. Start "My Veggie Day".  Hvert familiemedlem får velge en grønnsak en dag i uken.  De kvalifiserer til å plukke en grønnsak så lenge de har prøvd hver grønnsak uken før, ellers mister de en omgang og mamma får plukke.


Inkorporer noen av disse ideene, og du vil få alle i familien til å spise mer frukt og grønnsaker på kort tid.

Her er et annet tips:
Nå som alle i familien har fått smaken på det, sørg for at du alltid har rikelig med frisk frukt og grønnsaker tilgjengelig og klar til å spise.




Vil du ha en mail neste gang jeg blogger? Klikk her!

Følg meg gjerne på youtube her! Klikk på abonnere så får du oppdatering når jeg legger ut noe nytt. 

Vil du ha mine tre tips for å bygge opp immunforsvaret ditt? Klikk her

Mat som reduserer stresset i kroppen

Mat som reduserer stresset i kroppen
Når du er stresset, vil maten du spiser mest sannsynlig være tradisjonell "trøstemat" - store måltider, take-away, fet mat, søt mat og alkohol. 

La oss innse det – vi har alle funnet litt trøst i et velsmakende måltid og en flaske øl eller et glass vin når vi har vært stresset eller opprørt over noe. 

Dette er imidlertid ingen god permanent løsning. Spesielt ikke dersom du sliter med helse allerede som feks om du har fibromyalgi der stress er utløsende årsak. 

Når du tyr til usunn mat kan du føle deg bedre midlertidig, men i det lange løp vil du føle deg verre. 

Når kroppen din ikke får den riktige ernæringen, kan du begynne å føle deg mindre energisk, mer sløv og i noen tilfeller mindre i stand til å konsentrere deg og fokusere.  Alt dette kan føre til enda mer stress.
 
Mat som bekjemper stress! 

Hvis du har følt deg mer stresset enn vanlig i det siste, er det viktig å vite hvilke matvarer som er best å velge. Det er like viktig å vite hvilke du bør unngå når det gjelder å bekjempe stress og hjelpe deg med å håndtere følelser av stress og angst.  

Den beste måten å bekjempe stress på er å ha et sunt, balansert kosthold som inkluderer en moderat mengde av hver av de forskjellige matvaregruppene. 

Å fylle på mat som hele korn, bladgrønnsaker og magre proteiner som de grunnleggende pilarene i kostholdet er den beste måten å sikre at kroppen din får de optimale mengder næringsstoffer for å håndtere både fysiske og psykiske helseproblemer.  

Når det gjelder valg av mat, har noen matvarer en rekke gode egenskaper som hjelper kroppen å bekjempe stress.  

Å velge disse stressdempende matvarene vil bidra til å helbrede og roe sinnet ditt permanent, i stedet for å gi en midlertidig fix. 

Noen av de matvarene jeg anbefaler deg er: 

 Blåbær – 

Hvis du føler deg stresset og strekker deg etter snacks, er det lurt å bytte sjokolade eller chips til noe som er bra for kroppen din. Det vil være en fin måte å hjelpe deg med å håndtere stressnivået og oppnå et høyere nivå av ro.  

Blåbær har noen av de høyeste nivåene av antioksidanter, spesielt anto-cyanin, noe som betyr at dette bæret har blitt knyttet til et bredt spekter av helsefordeler, inkludert skarpere kognisjon, bedre fokus og et klarere sinn – som alle kan hjelpe deg å bedre takle stress.

Kamillete – 

Selvfølgelig handler det ikke bare om hva du spiser når det kommer til å håndtere stress;  det du drikker kan også lindre eller forverre stresset du føler.  

Å drikke væsker som inneholder mye sukker og koffein, for eksempel kaffe, energidrikker eller brus, kan faktisk øke stressnivået hvis det konsumeres regelmessig.  

Kamillete har lenge vært brukt som en naturlig kveldsdrikk og den har også blitt brukt i kliniske studier, som har fastslått at kamillete er effektivt for å redusere symptomene på generalisert angstlidelse.

Avokado – 


Avokado er en kremet og allsidig frukt som kan spises på en rekke forskjellige måter, enten du liker den rå, most til saus, dressinger og dipp, eller i en smoothie.  Disse næringsrike fruktene har egenskaper som reduserer stress i kroppen din, takket være det høye glutationinnholdet som spesielt blokkerer tarm-absorpsjonen av visse fettstoffer som forårsaker oksidativ skade.  


Avokado inneholder også høyere nivåer av vitamin E, folat og betakaroten enn noen annen frukt, noe som også øker de stressdempende egenskapene den har.  Vær imidlertid forsiktig med mengdene når du spiser avokado, siden den inneholder mye fett.

Kjøtt - 

Gressfóret kveg er ikke bare snillere mot planeten og dyrene, det er også bra for mennesker. Gressfóret storfekjøtt inneholder et stort utvalg antioksidanter, inkludert betakaroten og vitamin C og E, som kan hjelpe kroppen din mot stress og angst.  Hvis du leter etter flere grunner til å bruke litt mer penger på økologisk, gressfóret storfekjøtt, innehlder det også mindre fett enn kornmatet storfekjøtt, mens det er høyere i omega-3. Reduser uansett mengden rødt kjøtt siden det er mange som reagerer på rødt kjøtt rent fysisk. Magert kjøtt som kylling er både rimeligere og sunnere enn rødt kjøtt. En del mennesker i Norge har god tilgang på viltkjøtt, dette er også sunt for de fleste i moderate mengder. 
Husk bare at det alltid bør være mere grønnsaker på tallerkenen enn kjøtt! 

Havregrøt – 

Havregrøt er fantastisk ikke bare som en deilig matrett, men har også et stort antall sunne egenskaper som faktisk får deg til å føle deg bedre fra innsiden og ut. Havregryn får hjernen din til å produsere høyere nivåer av feel-good-kjemikaliet serotonin, noe som hjelper deg å føle deg roligere og mindre stresset.  Studier har vist at barn som velger havregrøt til frokost har en tendens til å være mye skarpere hele morgenen på skolen sammenlignet med barn som ikke spiser havre til frokost.
   
Sjokolade - 

Selv om det vanligvis blir sett på som en usunn godbit, er det en ubestridelig sammenheng mellom sjokolade og humøret vårt.  Studier har vist at å spise sjokolade faktisk kan gjøre deg lykkeligere.  Det betyr imidlertid ikke at du kan begynne å gumle på sjokoladeplater hver gang du er stresset – sjokolade fungerer best som en stressreduksjon når den spises med måte og som en del av et sunt og balansert kosthold.  

Spesielt mørk sjokolade er best for deg, siden den inneholder mer avonoler og polyfenoler, to enormt viktige antioksidanter som kan bidra til å bekjempe stress, mer enn mange fruktjuicer. Mer enn 70% kakaoinnhold og søtet med sukkerfrie søtstoff er det er supert snacks. 


Valnøtter – 

Hvis du leter etter et sunt snacksalternativ som vil hjelpe deg å holde bedre kontroll over stressnivået ditt, er valnøtter et godt valg.  Den søte, behagelige smaken av valnøtter er fint som velsmakende snack for mellommåltider.  En allsidig nøtt, den er supergod i salater og som ingrediens i frokostblandinger eller i en håndfull snacks.

Pistasjnøtter – 
En annen nøtt som er flott å småspise på og som også kan bidra til å bekjempe stress og angst på lang sikt, er pistasjnøtter. Studier har funnet at bare ved å spise to små porsjoner pistasjnøtter per dag på størrelse med småsnacks kan redusere vaskulær innsnevring når du er stresset, og legge mindre press på hjertet ved å utvide arteriene ytterligere. I tillegg kan den rytmiske, repeterende skrellingen av pistasjnøttene faktisk være ganske terapeutisk!

Grønne bladgrønnsaker – 

Bladrike, grønne grønnsaker bør være en sentral del av enhvers diett.  Sammen med å bidra til å bekjempe stress, er bladgrønnsaker fulle av næringsstoffer og antioksidanter som bidrar til å bekjempe sykdom og lar kroppen din føles sunnere og mer energisk.  Mørke bladgrønnsaker, for eksempel spinat, er spesielt bra for deg siden de er rike på folat, som hjelper kroppen din til å produsere mer humørregulerende nevrotransmittere som serotonin, som er et "feel-good"-kjemikalie.  
Å gjøre bladgrønt til en del av kostholdet ditt vil hjelpe deg til å føle deg lykkeligere og mindre stresset generelt.
 
Fermentert mat – 

Sist men ikke minst, å spise fermentert mat som yoghurt kan bidra til å holde tarmen din sunn, noe som faktisk igjen vil bidra til å forbedre din mentale helse og redusere stressnivået.  De gunstige bakteriene som finnes i fermentert mat som yoghurt har faktisk en direkte effekt på hjernens kjemi og overfører positive humør- og adferdsregulerende signaler til hjernen via vagusnerven.




Vil du ha en mail neste gang jeg blogger? Klikk her!

Følg meg gjerne på youtube her! Klikk på abonnere så får du oppdatering når jeg legger ut noe nytt. 

Vil du ha mine tre tips for å bygge opp immunforsvaret ditt? Klikk her

Lag jul uten stress

Lag jul uten stress
Nå nærmer det seg jul med stormskritt... 

Og denne jula kan vi igjen feire med storfamilien og vi er ikke livredde covid lenger, ihvertfall ikke de fleste av oss. Nå er vi livredde for strømregninga isteden....

La oss spleise på strømmen dersom vi reiser på besøk til hverandre og blir der noen dager. Det er tøffe tider for mange. 

Jeg har satt ned foten for alt julestresset i heimen. I år blir det ikke juletre her heller siden vi ikke skal være heime på jul-aften. Jeg har pr 18.desember ikke bakt en eneste julekake/kjeks eller vasket noe ekstra, fordi jeg har for lange dager allerede og har ikke tenkt å være helt skutt på julaften. 


Denne jula skal jeg for første gang på mange år ikke jobbe noen av helligdagene og det skal bli ganske godt. 
Tar av meg hatten for alle de som jobber innen helse og omsorg år etter år og aldri får en lang juleferie. 


Hva med å fokusere på det vi kan være takknemlige for? 

Jeg kan starte! 

Jeg er takknemlig fordi jeg ikke skal jobbe noen av helligdagene og får være sammen med familien på julaften. 

Jeg er takknemlig fordi jeg er frisk og rask og for at jeg har mange kunder i klinikken både nå rett før jul og i romjula. 


Julefølelse, den lager vi selv med gode dufter i huset, julemusikk fra radio eller tv og julefilmene vi liker å se hvert år. Gløgg i koppen, fyr i peisen, små søte engler i hyller og vinduskarmer....da er det julestemning her. 

Min favorittjulemusikk er Magnolia Jazzband sin Christmas Time. 

Hva er din favoritt julemusikk?


GOD JUL!



Vil du ha en mail neste gang jeg blogger? Klikk her!

Følg meg gjerne på youtube her! Klikk på abonnere så får du oppdatering når jeg legger ut noe nytt. 

Vil du ha mine tre tips for å bygge opp immunforsvaret ditt? Klikk her


Hvordan du kan overleve juleforberedelsene med din fibromyalgi

Hvordan du kan overleve juleforberedelsene med din fibromyalgi
Gruer du deg til jul? 
Kjenner du at du kommer til å være helt utslitt av alt du føler at du MÅ gjøre?
Og så føler du at det er forventet at du skal glede deg og ordne og styre og lage verdens beste jul siden  du "bare" går hjemme? Eller fordi du jobber redusert stilling på grunn av helsa di? Friske mennesker forstår ikke at sykdom aldri tar ferie.....det er en heltidsjobb i seg selv!


Jeg vil gi deg noen råd som jeg selv ikke fulgte da jeg var syk av min fibromyalgi. Hadde jeg klart å følge disse rådene selv, så ville julefeiringene blitt annerledes....blitt litt enklere for å si det mildt. 



  1. Planlegg jula i god tid og gjør innkjøpene til gaver tidlig på høsten om du kan, så slipper du streve i butikker når de er fulle av stressa folk. 

  2. La noen andre lage julemiddagen, det går fint om det ikke blir akkurat sånn som du er vant til. Det viktigste er at du ikke er utslitt på julaften.

  3. Vasker du til jul? 
    Slutt med det! Det er den mørkeste tiden på året, ingen som ser støvet uansett. Bedre å vaske på våren!

  4. Dersom du baker, let etter oppskrifter med alternativer til sukker. 


    (Du vet at sukker trigger smertene og det er lurt å prøve å unngå det så mye du kan. Ihvertfall hjemme hos deg selv! Det finnes ganske gode alternativer til sukker nå, og det holder å bake en eller to sorter. )

  5. Du trenger ikke 7 sorter. Om du absolutt vil ha mange sorter, så avtale med familie eller venner at dere baker forskjellige sorter og så deler med hverandre. 

  6. Lag deg en timeplan der du legger inn tidspunkter for hvile i løpet av dagen. Det er så fort gjort å brenne av alt kruttet på en god dag, og så betaler du for det i dagesvis etterpå. 

  7. Snakk med familien din og de du skal feire jul med på forhånd, finn ut hva de forventer og fortell hva du selv forventer av både deg selv og de rundt deg. Husk at tradisjoner er til for å brytes!


GOD JUL!

Klikk her for varsel neste gang jeg blogger. 

Klikk her for informasjon om frønæring som kan hjelpe deg med å bli kvitt betennelsene i kroppen! (Det har forandret mitt liv totalt)



 
Read Older Updates